Зростаюча глобалізація означає, що світовий імпорт і міжнародні перевезення постійно розвиваються. Якщо ви імпортуєте або експортуєте товари з або за кордон, то ви маєте справу з міжнародними комерційними умовами. Вони також відомі правила FOB Інкотермс 2010. Інкотермс оновлюються кожні десять років, і 2010 рік не був винятком і приніс нові оновлення. Отже, незалежно від того, чи використовуєте ви Інкотермс 2010 або вже стали використовувати редакцію 2020 року, ця стаття розповість вам все, що вам потрібно знати про умови FOB 2010 року.
Якщо ви купуєте товари у зарубіжного постачальника, ви напевно стикалися з Інкотермс. Це Міжнародні комерційні терміни, визначені Міжнародною торговою палатою. Інкотермс фігурує в контрактах і пропозиціях постачальників і повинен пояснювати, хто несе відповідальність за завдання і витрати, пов’язані з міжнародною доставкою. Умови FOB Інкотермс 2010 використовуються при морських перевезеннях. Наприклад, це популярний спосіб організації імпорту товарів народного споживання з Азії в Європу.
На умовах FOB продавець несе всі витрати і ризики до моменту завантаження товару на борт судна. Таким чином, контракт FOB вимагає, щоб продавець доставив товари на борт судна, який повинен бути зазначений покупцем звичайним чином в конкретному порту. У цьому випадку продавець також повинен організувати експортне митне оформлення.
Ціна може бути розрахована за вагою, а може бути зафіксована. У FOB Incoterms 2010 входить:
Умови FOB 2010 свідчать, що продавець несе фактичну відповідальність за витрати аж до моменту завантаження товару на судно в названому порту в країні походження і готовності до транспортування.
Для прикладу варто вказати «поставка FOB Інкотермс 2010 Сінгапур». Ця запис в договорі означає, що ваш постачальник несе відповідальність за товари до тих пір, поки вони не будуть завантажені на судно в Сінгапурі. Після цього відповідальність перекладається на клієнта, і ризики будуть на ньому. Всі ситуації, після передачі товару в порту Сінгапуру будуть оплачуватися покупцем.
Якщо порівнювати FOB Інкотермс 2010 і CIF доставки, то основна відмінність в тому, коли переходить відповідальність за ризики. Free On Board доставка передбачає, що клієнт бере всі ризики на себе після навантаження на судно. Якщо з судном щось станеться ще в порту – це відповідальність клієнта. В такому випадку продавцю належить оплата за відправлений товар. При Cost, Insurance, Freight доставці відповідальність переходить в момент прибуття в призначене місце. При цьому вантаж до моменту прибуття на обумовлену точку застрахований постачальником.
Якщо говорити про умови FOB 2010 і DDP, то можна помітити, що різниця тільки в відповідальності і контролі поставок. При доставці Free On Board, ризики та контроль лежать на плечах покупця, а при Delivered Duty Paid на продавця. Постачальник зобов’язується здійснити завантаження товару на борт, який вказав клієнт. При цьому він оплачує мита від імені клієнта. Для постачальника другий варіант більш ризикований. Для клієнтів вигідніше мати комплекс послуг, тому ДДП доставка була б оптимальною, але значно дорожче.