FAS – це Інкотермс, діючий лише при перевезенні водним транспортом. Згідно з умовами, продавець не несе відповідальність за навантаження вантажу на судно. Ризик передачі FAS має місце в узгодженій точці. Згідно FAS Інкотермс продавець несе відповідальність за експортні мита, податки та митне оформлення, а покупець несе відповідальність за імпортні мита, податки та митне оформлення.
FAS Інкотермс – це угода, яка розшифровується як «Free Alongside Ship», де зобов’язаннями продавця є доставка вантажу в узгоджений порт, відомий як «Named Place». Продавець несе відповідальність за експорт вантажу і всі попередні йому кроки. Покупець бере на себе відповідальність за вантаж, коли він готовий до навантаження перевізником. Що стосується нової редакції FAS Інкотермс 2020 року, умови поставки були доповнені умовою, що забрати товар може навіть сам клієнт на своєму транспортному засобі. Або ж відправити перевіреного перевізника.
Правило може використовуватися для будь-якого виду морської або внутрішньої водної перевезення. Інкотермс надає покупцеві гнучкість, оскільки клієнт може організувати перевезення, найчастіше за вигідною ціною, ніж та, яку може вказати їх продавець. Коли використовувати угоду FAS Інкотермс 2010:
Якщо вищевказані чотири умови можуть бути виконані, FAS є життєздатним варіантом для розгляду в якості правила для створення договору поставки.
Покупець бере на себе всі ризики і відповідальність після того, як товари досягають точки експорту. Також FAS дозволяє покупцеві взяти на себе відповідальність після того, як вантаж буде експортований, що може бути ризикованим і виснажливим процесом для деяких. Згідно FAS Incoterms, продавець повинен здійснювати повний процес експорту продукції, що продається. Як тільки вантаж готовий до навантаження на судно, відповідальність переходить до покупця.
Всі обов’язки продавця згідно FAS Інкотермс:
Вищевказані обов’язки повністю лягають на продавця при торгівлі на умовах FAS. Може вважатися порушенням договору купівлі-продажу, якщо продавець зажадав компенсацію за виконання будь-якої з вищевказаних обов’язків. Всі ризики, пов’язані з наступними етапами логістичного процесу, лягають на покупця.
Коли вантаж проходить митне оформлення і прибуває в вказане місце, ризик переходить до покупця. Нижче наведені обов’язки, які покупець повинен виконати для завершення процесу логістики:
Є причина, по якій FAS Інкотермс не так поширений для морських перевезень. Умови поставки FAS Інкотермс вимагають додаткових дій в порту відправлення, щоб покупець міг втрутитися, що покладає на покупця відповідальність за термінальні та вантажні витрати
Міжнародна торгова палата рекомендує використовувати FAS Інкотермс тільки для контейнерних перевезень, і є причина, по якій вони пропонують це. У більшості випадків контейнер переміщується зі складу продавця на термінал. У цьому випадку зазначене місце є терміналом, і, таким чином, перехід ризику відбувається після того, як вантаж проходить експортні формальності.Але якщо покупець вимагає, щоб вантаж був доставлений на склад експедитора, перехід ризику відбувається, коли вантажівка прибуває в пункт призначення. У цьому випадку покупець повинен буде покрити витрати по розвантаженню вантажу на складі експедитора, а також відповідатиме за експортні формальності, термінальні і навантажувальні витрати.
У більшості випадків FAS Інкотермс як і раніше використовується при закупівлі великогабаритного устаткування, яке буде завантажено на баржу і відправлено далі по каналу, щоб вантаж був розміщений поруч з іншим судном, де покупець бере на себе процес доставки. Однією з вимог в угоді з ФАС є те, що продавець повинен розмістити вантаж поруч з судном покупця і не може залишити вантаж у порту в очікуванні прибуття судна.Це можна вважати перевагою для покупця, особливо коли вантаж буває важким і громіздким, він забезпечує присутність продавця і призначеного судна при передачі. Якщо розглядати FAS Інкотермс 2010, умови поставки практично нічим не відрізняються від редакції 2020 року.
За умовами FAS Інкотермс покупець несе відповідальність за всі транспортні витрати. ФАС вимагає, щоб покупці оплачували всі транспортні витрати, включаючи навантаження і розвантаження.З цієї причини клієнтам настійно рекомендується знайти сторонню логістичну компанію або експедитора, здатного допомогти з їх відправкою на умовах FAS Інкотермс 2010.